La implantació del cubell multi producte a Berga començarà el 25 de setembre

Última revisió 15-09-2023 16:29
13/09/2023

La substitució de les bosses grogues i grises per un nou bujol servirà per recollir les fraccions de rebuig, paper i cartó i envasos.

Es farà inicialment a la serra de Casampons, La Valldan, Els Pedregals i el Balcó del Berguedà i el Tossalet de les Forques fins al 6 d'octubre. Es tracta d’una primera fase per comprovar com funciona i veure quina és la millor manera de fer-ho extensiu a la resta de la ciutat. El Consell Comarcal del Berguedà donarà gratuïtament un cubell a cadascuna de les famílies a mesura que es vagi aplicant.

Aquests cubells serviran per recollir les fraccions de rebuig, envasos, paper i cartó els dies establerts al calendari de recollida del Porta a Porta de la capital berguedana. És un cubell de 40 litres de color groc i tapa blava que porta instal·lada i encapsulada al cos una etiqueta RFID UHF per tal d'enregistrar-ne les lectures de buidatge.

En la primera fase que va del 25 de setembre al 6 d'octubre i que s'adreça específicament als veïns i veïnes de Casampons, La Valldan, els Pedregals i el Balcó del Berguedà, el Tossalet de les Forques, els cubells es donaran a dos locals: al Mercat Municipal i al Telecentre els dies 25, 27 i 29 de setembre i el 2, 4 i 6 d'octubre de 10 a 13 h i de 16 a 19 h.

En els dies vinents, les famílies d'aquests barris rebran una carta a casa seva on se'ls informarà d'aquest canvi i també dels llocs i horaris en què poden anar a recollir els seus cubells. D’altra banda, els dies 26 i 27 de setembre, es duran a terme dues assemblees veïnals per informar dels detalls de la primera fase de la implantació. Es faran al Pavelló de Suècia, a les 19 h.

Les persones que no puguin anar a buscar-los en les dates previstes per la seva àrea de residència en la primera fase d’implantació, els podran recollir en qualsevol moment a l'Oficina d'Atenció al Públic de Berga en les seves ubicacions i horaris habituals: al Telecentre que obre els dilluns de 10 a 13 h i els dimecres de 16 a 19 h i als baixos de l'Ajuntament de Berga els divendres de 10 a 13 h.

Unificar la manera com es recull la brossa

La introducció d'aquest cubell ja s'havia anunciat al seu dia i ara es farà realitat. Es duu a terme per tal d'unificar la manera com es recullen els residus a Berga amb la resta dels 11 municipis de la comarca que fan servir el porta a porta i cubells per les diferents fraccions.

Amb el cubell multi producte ja no caldrà utilitzar la bossa d'envasos i la del rebuig com fins ara s'ha fet a Berga. D'aquesta manera hi haurà un menor cost econòmic i ambiental. El nou cubell també servirà per millorar l'estat de la via pública i s'evitarà tenir els carrers bruts per la presència de bosses sense cubells, s’evitaran taques i les incidències ocasionades per la dispersió de residus provocades per animals.

En total, es repartiran 8.500 cubells, un per cada família de la ciutat. Han costat 80.858 €, que ha pagat el Consell Comarcal del Berguedà. Mentre es faci la transició de les bosses al cubell multi producte conviuran els dos sistemes.

Berga gasta anualment 870.264 de bosses d'envasos que els veïns han rebut gratuïtament amb un cost de 55.000 euros anuals. Des del 2018 i fins ara, el cost d'aquestes bosses haurà estat d'uns 250.000 euros. També s'han lliurat una mitjana de 325.000 bosses grises anuals amb un cost de 87.750 euros cada any i de més de  351.000 euros des de la implantació del porta a porta i fins ara.

Facilitar el reciclatge i continuar millorant

Dimarts s'ha donat a conèixer la implantació del nou cubell a les associacions de veïns berguedanes. Mentre que aquest dimecres, s'ha fet la roda de premsa conjunta entre el Consell Comarcal del Berguedà i l'Ajuntament de Berga per informar de la implantació del nou cubell multi producte. La trobada informativa s'ha fet al Telecentre de Berga que és un dels punts on es lliuraran els bujols a la ciutadania. Hi han participat, el conseller comarcal de Residus, Jesús Calderer i l'alcalde de Berga, Ivan Sànchez. Han informat d'aquesta novetat i de com i quan es lliurarà el nou bujol. Han explicat que s'ha programat un repartiment progressiu per zones de menys densitat de població per evitar cues als punts de lliurament. En aquest sentit, han remarcat que hi haurà cubells per a tothom.

En les seves intervencions hi ha hagut un comú denominador: amb aquesta mesura es vol facilitar que la ciutadania recicli i també continuar millorant un model que ha situat a la comarca al capdavant del rànquing de la recollida selectiva a Catalunya. També han coincidit en agrair a la ciutadania la seva bona disposició i col·laboració que ajuda a tenir una comarca més sostenible.

En cas de dubte es pot trucar al telèfon del Triem, el 660 411 398 de 9 a 14 h de dilluns a divendres. O consultar la informació en aquest enllaç.

(*) Notícia elaborada per l'àrea de Comunicació del Consell Comarcal del Berguedà.

Jesús Calderer (conseller comarcal de Residus) i Ivan Sànchez (alcalde de Berga) durant la presentació del cubell multi producte.